Anmälan till sommarens seglarskolan är öppen!
Skanörs Båtklubb
Fotboll
Träning

Anmäl dig till träning här

Skanörs Båtklubb erbjuder träning för Optimist, E-jolle, Laser och C55. Både barn, ungdomar och vuxna

Skanör Sailing Team (SST)

Skanör Sailing Team är för dig som har seglat ett tag och vill träna kappsegling. Vi strävar att bli bättre och stöttar varandra till framgång. Vi seglar från tidig vår till sen höst.

Våra SST träningsgrupper är:

Optimist Grön - Skanör Sailing Team  (Utmanarna)

Optimist Grön är den naturliga fortsättningen på seglarskolan. Grön grupp seglar endast under den varma säsongen. Du får lära dig segla i olika vindar och börja prova kappsegling på ett lustfyllt sätt.

Gruppen passar för de som vill segla jolle för att det är roligt att segla eller för att lära sig grunderna i att tävlingssegla på lokal nivå. Träningen sker på Grön nivå. Vi fokuserar på att ha kul och lära oss behärska båten i olika vindar och vågor. För att träna i Utmanarna behöver du inte ha en egen jolle även om det är en fördel. Klubben har 6 jollar att låna ut enligt först till kvarn. Du måste ha gått nybörjare- eller fortsättningskurs i seglarskolan. Ålder 8-13 år.

2 träningar per vecka, onsdag och söndag

Optimist Blå - Skanör Sailing Team

Optimist Blå är till för dig som seglat mycket och vill fortsätta träna kappsegling. Vi tränar 2 gånger per vecka och kappseglar utöver det i lokala tävlingar.

2 träningar per vecka, onsdag och söndag

E-jolle/Laser - Skanör Sailing Team

1 träningar per vecka, söndag

Våra övriga träningsgrupper är:

C55

Träningsgrupp för ungdomar och vuxna som tycker det är roligt att segla tillsammans.

Masterseglare - jolle

Träning efter seglarskolan

Efter seglarskolan är man välkommen att komma och träna i Utmanarna, SST opti grön. Träningen sker på Grön nivå och är en naturlig fortsättning på seglarskolan. Segla är spännande och vi vill ha kul och lära oss segla bättre. Vi vill känna att vi behärskar båten i olika vindar och vågor.

Har du gått seglarskola i C55 är du välkommen att börja träna i vår C55-grupp.

Jolleboden

För seglare med egna jollar finns möjlighet att förvara segel, roder och centerbord i den röda jolleboden i anslutning till uppställningsplatsen för jollar. Boden har också plats för 10 Optimistriggar så man slipper ta av seglet efter träning.

Avgift: 150 kr/år & båt. Maila sbk@skanorsbatklubb.se om du vill ha plats i boden.

Uppställningsplats jollar

Uppställningsplatsen för jollar hanteras av Hamnföreningen. Området utanför hamnförådet är reserverat för Optimistjollar och är kostnadsfritt.

För stora jollar (E-jolle, Laser och större) betalar man för sin jolleplats i betalningsautomaten bakom hamnkontoret. Visa upp ditt kvitto i hamnkontoret för att få en dekal att sätta på båten. Avgiften är per säsong.

Generellt för våra träningar

• Vi har alltid träning oavsett väder och vind. Går det inte att segla har vi aktiviteter på land som teori, fys, lekar eller bara lite fika. Tränarna avgör när det är lämpligt att segla eller inte.
  • Riggade, ombytta och klara vid starttiden för att få ut maximalt av träningarna. (Gäller ej Opti grön som får hjälp med riggning under träningstid)
  • För att tränarna ska kunna planera träningen vill vi att ni meddelar via SMS-gruppen, senast en dag innan om ni inte kan komma på träningen.
  • Det är viktigt att seglarna kommer rätt klädda till träningen. Tänk lager på lager. Är det under 14 grader i vattnet gäller torrdräkt.