Anmälan till sommarens seglarskolan är öppen!
Skanörs Båtklubb
Frågor och svar

Avbokningsregler seglarskola

• Vid avbokning pga sjukdom/skada eller dylikt återbetalas kursavgiften om man har giltigt läkarintyg
  • Om avbokning sker tidigare än 60 dagar före kursstart återbetalas avgiften.
  • Om avbokning sker senare än 60 dagar före kursstart tillfaller hela kursavgiften SBK.

Avbokning sker via mail till sbk@skanorsbatklubb.se

Betalning

Försäkring
Alla deltagare på SSF Seglarskola är olycksfallsförsäkrade genom en försäkring hos Svenska Sjö.

Lunch
Vi äter medhavd lunch mitt på dagen. Ta med rejäl lunchmatsäck och vatten i en vattenflaska.

Kontakta Seglarskolan
Frågor om seglarskolan maila sbk@skanorsbatklubb.se
Inför varje seglarskolevecka får ni telefonnummer till ansvarig instruktör.

Säkerhet
Vi är mycket måna om trygghet och säkerhet.

• Flytväst är ett krav i båt och på brygga.
  • Vi bogserar ut alla jollar ur hamnen. Detta gäller nybörjarna, fortsättarna får segla ut själva om de vill.
  • Vi har 2 följebåtar varje seglarskola för Optimistjollar och 1 instruktör per 5 elever. En instruktör i varje C55.
  • "Fendrar" - lite äldre barn med stor erfarenhet av segling är med i jollarna efter behov.
  • Vi provar på hur det är att kapsejsa, och resa båten upp igen, under trygga förhållanden.
  • Prata med instruktörerna om hur du känner det, det är viktigt att man börjar seglar i den takt man själv vill. Det är helt ok att vara med i följebåten och titta på i början.

Tider
Klockan 9-16 med lunchpaus mitt på dagen.
I samband med samlingen första dagen har vi även en kort information för er föräldrar.

Utbildningsgaranti
Vid mycket dåligt väder under en kursvecka där utbildningstiden på vattnet inte räcker till, erbjuder klubben ersättningsdag(ar) under vecka 32.

Utrustning

• Flytväst, OBS seglarväst, ej räddningsväst med krage. Har du inte egen flytväst så finns det att låna av klubben
  • Det behövs inga speciella seglarkläder utan träningsbyxor och tröja eller badshorts och t-shirts funkar bra
  • Mössa kan vara skönt när det är kallt och blåsigt och är dessutom bra om man är rädd för att få bommen i huvudet
  • Regnkläder – Regnbyxor är bra att ha på sig även när det inte regnar eftersom man sitter i en blöt båt hela tiden!
  • Skor som torkar fort (barfotasegling rek. ej p.g.a skaderisk)
  • Badkläder
  • Handduk
  • Solglasögon och keps när vädret är soligt och varmt. Tips! Knyt fast kepsen i ett snöre i flytvästen så tappar men den inte i sjön