Anmälan till sommarens seglarskolan är öppen!
Skanörs Båtklubb
Fotboll
Resultat Light Vessel 2022

Fler bilder (+42) >>

Nuuu har vi landat efter årets Light Vessel Race 2022 och vilken härlig dag vi fick. Med väldigt lätta vindar inledningsvis (läs stiltje) men en massa sol njöt vi när vi tog oss runt banan som detta året var något "kringelkrokig".

Tusen tack alla båtar och besättningar som ställde upp och deltog i årets upplaga av Light Vessel Race. Och tusen tack till våra proffsiga funktionärer som tog hand om säkerhet, start, media, sekreteriat, kök och allt annat som pågår under en tävling, utan er blir det inget.

Vi körde två klasser, SRS - full crew och SRS - Shorthand

Stort Grattis till Gösta Eriksson som tillsammans med sin gast Jacob Skoglösa knep första platsen i SRS klassen och som även blev totalsegrare.

Och

Stort Grattis till Leif Andersson som tillsammans med sin gast Per-Jonas knep första platsen i SRS - Shorthand klassen.

Tusen tack Nautek och Raymarin som stod för "goodiebags" och prisbord!

Vår vinnare Gösta Eriksson har skrivit en härlig text om dagen,

"Lördagen den 10 september seglades årets Light Vessel Race i fint sommarväder med strålande sol.

LVR är en fin gammal tradition allt sedan 60-talet och det är roligt att tävlingen lever vidare än idag. På 70-talet var denna kappsegling enormt populär. Rekordet var 170 deltagande båtar. När alla båtarna hade anlänt till Skanör kunde man gå torrskodd tvärs över hamnen. Efter seglingen vankades det då räkfest i stora vita partytält.

Årets upplaga samlade 12 deltagande båtar varav 3 var från Skanörs Båtklubb. Övriga kom från danska Köge, Falsterbokanalen, Klagshamn, Malmö och Lomma.

Banläggningen i år var inte helt enkel pga prognosticerade lätta och vridande vindar, men kappseglingsledare Jennie Frank Bergman löste uppgiften galant. Prognosen var sydost vridande till syd. Vi startade mycket riktigt i sydostliga vindar, men vinden dog ut för att sen återkomma från nordväst vridande till nord! Banan fungerade trots det fint och den beräknade seglingstiden på 4 timmar visade sig faktiskt stämma exakt. Bra gjort Jennie! Roligt var också att banan lät båtarna mötas flera gånger under seglingens gång vilket inte alltid är möjligt vid distanskappseglingar.

Själv hade jag förmånen att få ha Jacob Skoglösa som gast i år, en kille med stort kappseglingskunnande, nyss hemkommen från VM i E-jolle som han var. Det var första gången i en starbåt för Jacob men han lärde sig båtens alla trimfunktioner på rekord tid. Banans längd gjorde att vi hade svårt att hitta ett par av märkena då vi seglade utan GPS. Men tack vare Jacobs uppmärksamhet fick vi syn på märkena långt borta när vi nästan seglat förbi dem och kunde snabbt vända och gå rätt väg. Tack Jacob! Nästa är ska vi segla med GPS.

Startmetoden med individuella starttider är en bra metod när man seglar med många olika båttyper. Dels blir det spännande under hela seglingen och att se ordningen i mål, dels undviker man eventuella krockar i starten. Det lär ha inträffat någon sådan tidigare år har jag hört.

Efter prisutdelningen, med fina priser från Nautek och Raymarine samt Börje Nilssons fina vandringspris. injöds till After Sail på trevliga JP i hamnen vilket var väldigt uppskattat.

Tack Jennie, Gunnel, Leif, Stefan, Malin, Sofia, målgångs protokollförarna och alla andra funktionärer och medhjälpare som gjorde LVR 2022 möjligt.

Låt oss sikta på minst tio båtar från Skanörs Båtklubb på Light Vessel Race 2023! Man kan ju deltaga med allt från C-55:or till klubbens allra största båtar och ni som vågar anta utmaningen kommer att få en riktigt fin upplevelse på sjön. Garanterat!

Gösta Eriksson"

Light Vessel Race 2022

Den 10 September 2022 är det dags för detta årets upplaga av Ligth Vessel Race.

Light Vessel Race är Skanörs Båtklubbs årliga och traditionella kappsegling för kölbåtar i södra Öresund. Banan består av fasta samt utlagda märken i farvattnen utanför Skanörs Hamn. Det 53:e Light Vessel Race seglas lördagen den 10 september. Light Vessel Race ingår i Öresundscupen. Banans längd anpassas efter väder och vind för att tävlingen skall ta ca 4 timmar.

Vågar du anmäla dig?

Klicka här för att komma till anmälan för Light Vessel Race 2022

Resultat från Light Vessel 2021

Stort Grattis till våra vinnare Uno Gren som med sin H-båt knep första platsen och även blev totalvinnare av 2021 års upplaga av Light Vessel race och Leif Andersson som med sin J-Hawk knep första platsen i Short Hand klassen.